Dålig tacka (efter lamning??)

Här kan du diskutera allt som har med djurhälsovård att göra; sjukdomar och förebyggande. Kom i håg att alltid vända dig till en veterinär om djuren är sjuka, forumet är i första hand ett komplement.

Dålig tacka (efter lamning??)

Inläggav Pivén 26 mars 2011, 18:49

Hej.

Fick två fina lamm för 2,5dygn sedan. Lamningen gick bra och när tackan väl förstod att där var två så fungerade allting.

Hon har ganska stora spenar så jag har fått hjälpa de små, men nu när det började "gå av sig själv" upptäckte jag i morse att tackan haltade på ett bakben. Juvret är något knutigt men absolut inte hårt. Började fundera om inte hela efterbörden kommit ut (då jag inte såg när den kom). I eftermiddag flyttade sig hältan till ett framben och hon fick svårt att resa sig.

Ringde till distriksvet. men de tog mej inte på allvar utan trodde att tackan vrickat sig. :doh:

Jag misstänker att hon har feber då matlusten inte är så stor. Förresten vad ska en tacka ha för temp?? :confusion-questionmarks:

Kan någon hjälpa mej på denna ganska difusa beskrivning.

Jag har gutefår och är novis. Hjälp mej, hur ska jag gå vidare. //Eva
Pivén

Re: Dålig tacka (efter lamning??)

Inläggav ulli 27 mars 2011, 13:59

Troligtvis juverinflammation! Mjölka ur om det går! Isolera henne och lammen från de andra eftersom det kan smitta (om hennes lamm försöker dia på andra i brist på mat från mamman kan de föra smitta vidare till andra tackor). Ring veterinären igen och be dem komma, hon behöver troligen penicillin. Har hon feber och haltar är det ganska säkert så. Tempen ska ligga mellan 38,5 och 39,5. Kan vara normalt efter lammning med 0,5 grad förhöjd temp. Över 40 = feber.
Lycka till.
ulli

Inläggav Emma 29 mars 2011, 07:24

Låter onekligen som juverinflammation.
Hur gick det för tackan?
Användarvisningsbild
Emma

Inläggav uengstrom 29 mars 2011, 11:27

Massage med Kamfersalva kan lindra lite om hon har väldigt ont.

Är det en "Guldtacka" kan du skicka en odling för att se vad det är för bakterier.
Om det är Stafylococcus Aurus är det nog tyvärr bara avlivning som gäller. Om det INTE är Staf. Aurus och behandlingen går bra finns det ingen anledning att avliva enl. SvDHV.

Generellt är det tyvärr så att en mastit ofta kommer tillbaka nästa gång, och jag tycker nog att det skall vara en riktigt BRA tacka om man skall testa enligt ovan...
Bild
http://www.engnor.se -- 070- 766 19 00
Användarvisningsbild
uengstrom

Inläggav Pivén 29 mars 2011, 12:46

Tack för alla tips.

Tackan är betydligt bättre. Efter ett dygn gick hältan över och nu ytterligare två dagar senare så börjar matlusten att återkomma.

Har försökt hjälpa till genom att stödmata lammen, men jag dög inte :lol:

Så förhoppningsvis ordnar det sig denna säsongen, så får vi nog ta ett tungt beslut längre fram i höst.

//Eva
Pivén

Inläggav info@gotland.at 2 april 2011, 22:15

Blev hon bara bra. Var det inte juverinlamation vilket det inte borde varit så snabbt efter lammning såvida det inte var en gammal juverinlamation. Fungerar juvret nu, då behöver du väl inte ta något tungt beslut.
info@gotland.at

Inläggav Emma 3 april 2011, 19:35

Det är ju inte helt ovanligt att tackor får mastit några dagar efter lamning men det är ju ganska ovanligt att det går över av sig själv.
Användarvisningsbild
Emma

Återgå till Djurhälsa