Externa nyheter

Får dödade av lo

Under onsdagen besiktigade länsstyrelsens personal lodjursrivna får på två platser i de södra delarna av Västra Götalands län.
Svensk Jakt »

Ny vargattack i Sörmland

Personal från länsstyrelsen i Sörmland är nu på plats och försöker överblicka skadorna efter nattens vargattack på en fårbesättning tillhörande Molstabergs Gård, strax utanför Gnesta.
Jaktjournalen »

Storbritannien: Slakterier varnas för stulna lamm

Police have involved UK abattoirs in the hunt for thieves who have stolen at least 480 lambs, ewes and rams in Somerset over a six-week period.
meat info »

Lantbrukare riskerar djurförbud efter brister

En lantbrukare i Södertälje har flera gånger kritiserats för bristande djurskötsel. Nu kräver länsstyrelsen bättring, annars kan lantbrukaren få djurförbud.
Lt.se »

Fler döda får och lamm i Molstaberg

Det såg först ut som 26 tackor och lamm hade fallit offer. Men det visade sig senare att ännu fler hade dödats i vargens, eller vargarnas, framfart. 35 stycken totalt.
Lt.se »

Afganistan: Smuggling av djur driver upp köttpriset

Herat officials have said that a huge number of sheep is being smuggled in to neighboring countries on a daily basis – a practice that is affecting livestock and meat prices in the western province.
Tolo News »

Irland: Ullen olönsam – många går över till Easycare

Shearing sheep hasn’t been a paying proposition for the past number of years, according to Co. Antrim sheep farmer Campbell Tweed.
Agriland »

Australien: Försöker samarbeta för att klara torkan

More than 60,000 breeding ewes have been sent out of the region, where recent rain has failed to encourage grass growth as it's too cold.
Radio New Zealand News »

Nya Zeeland: Översvämningsdrabbade tvingas sälja sina besättningar

Some farmers in the lower North Island have had no option but to sell their stock, including pregnant ewes, after floodwaters washed away feed and destroyed pasture.
Radio New Zealand News »

”Svenska livsmedel ska gynnas i upphandlingar”

I den nya nationella livsmedelsstrategin ska högre krav ställas på djurskydd och miljöhänsyn, skriver civilminister Ardalan Shekarabi (S) och LRF:s ordförande Helena Jonsson.
DN Debatt »

Länsstyrelsen fortsätter besluta om skyddsjakt

Fram till slutet av 2016 får länsstyrelserna besluta om skyddsjakt på björn, varg och lodjur.
Gefle Dagblad »

Skottland: Försöker få örnar att välja bort lammen

A national heritage quango is trying to stop sea eagles eating lambs by spending a small fortune on ‘scary men’, ‘flashing hawkeyes’ and ‘diversionary fish ponds’

Länets får mår bättre i år

Djurhållningen är överlag god på mindre fårgårdar i Västernorrland. Det visar en rapport från länsstyrelsen som har kontrollerat 27 fårbesättningar i länet under vintern och våren.
Allehanda »

Få fårbönder i Sörmland söker om bidrag till rovdjursstängsel

Bara 22 av Sörmlands 350 fåruppfödare har sökt om bidrag från länsstyrelsen för att sätta upp rovdjursstängsel.
SR P4 Sörmland »

Volontärer kan hjälpa till och stängsla

Länsstyrelsen kan bistå gårdar med pengar för att bygga rovdjursavvisande stängsel. Och frivilliga krafter ställer upp och hjälper till med arbetet.
Södermanlands Nyheter »

Externa nyheter

Rovdjursangrepp betessäsongen 2015

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Ny bok om stängsling mot stora rovdjur

På uppdrag av Svenska Fåravelsförbundet har Viltskadecente...

Nytt nummer till fårhälsovården

Svenska Djurhälsovården får nya telefonnummer runt 11 okto...

Dagbok från Ervalla

Vad innebär ett stort rovdjursangrepp när man lever av att fö...

NYTT PÅ FORUMET
Skinn & ull:

• Re: Vill starta spinneri i Stockholm!
    Jag kan berätta att vi nu är 4 eldsjälar,...
    - Vendela
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Rätt utfodring till dräktiga tackor

Fredag 30 januari 2009

Trillingtacka med kalaskula!
(Hon har inte bråck som någon trodde utan såg bara så här rund ut när hon låg ner.)

Vissa av er har redan lamningen bakom er och pustar nu ut som bäst men många ligger ännu i startgroparna och här kommer en påminnelse om vad som är viktigt vid utfodring av dräktiga tackor.

Det är när tackorna går in i den sista tredjedelen av dräktigheten som det gäller att ha koll på sin utfodring.

75 % av fostrets tillväxt sker under de sista 7 veckornas dräktighet och för tackor som ska lamma i mars är det dags att börja tänka på tillskottsutfodring.

Tackor som enbart har fått ensilage/hö behöver tillskottsfodras under denna period av huvusakligen två skäl; för det första är konserverat grovfoder inte tillräckligt balanserat när det gälller energi, protein och vitaminer/mineraler och för det andra så tar fostren mer och mer plats så att tackan inte kan äta tillräckligt mycket grovfoder för att tillgodose sitt och fostrens behov.

Konsekvensen av att tackan inte kan näringsförsörja sig och sina foster kan bli ödesdigra. I bästa fall så föds lammen med undervikt och som en kosekves av det blir de svaga, flera av dem dör, de får dålig tillväxt med senare avänjning som följd. I värsta fall drabbas både tackan och lammet av sjukdomar och dör.

Kortfattat kan man konstatera att om du fodrar dina tackor för dåligt så kommer både lammen och tackan drabbas, det kommer innebära massa extraarbete och ökad djurdödlighet. För att kunna fodra rätt så måsta man förstå hur behovet hos tackan ändras under de sista veckornas dräktighet.

Energi är den viktigaste delen i tackans foderstat och du ska välja foder med ingredienser som har högt energivärde. Exempel på sådana är majs, vete, korn och soja.

Protein blir viktigt de sista tre veckorna av dräktigheten eftersom tackans behov av protein nästan fördubblas då. Från mitten av dräktigheten till det är tre veckor kvar så behöver hon ca 100-130 g råprotein per dag. Om man då har ett bra ensilage eller hö så kan det räcka för att försörja detta och därför så blir detta med protein endast kritiskt de sista tre veckorna då tackans behov stiger till 200 g råprotein per dag. I detta stadium i dräktigheten så får inte tackan plats med att äta så mycket grovfoder och det blir allt viktigare med tillskott.

Mängden protein som behöver tillskottsutfodras beror på grovfodrets kvalitet och mängden tillskottsutfodring. T ex om tackorna fodras ett mycket bra ensilage med bra hackad majs i så behöver de inte särskilt stor mängd kraftfoder för att möta deras energibehov men då får de för liten mängd protein om man inte ger ett kraftfoder med extra hög proteinhalt. Om man känner sig osäker så är det bäst att kontakta dem som säljer kraftfodret och be demhjälpa dig att räkna ut hur mycket djuren behöver.

Att ge extra vitaminer och mineraler är en viktig del i din vinterutfodring. Mineraler är nödvändiga men man ska vara lite försiktig så att man inte överutfodrar med dem. Studier har visat att lammens förmåga att ta upp antikroppar från råmjölken har påverkats negativt när tackorna har fått för mycket jod i slutet av dräktigheten. Kontrollera tillverkarens rekommendationer om hur mycket och hur ofta djuren ska ha mineraler/vitaminer. Tänk också på att om man använder kraftfoder i form av pellets så ingår det tillsatser där medan om du ger spannmål/soja/betfor så behövs det mer extramineraler. Kontrollera också om salt är tillsatt. Onödigt mycket salt ger törstiga tackor och blöta ströbäddar, dyrare strökostnader och i värsta fall klövproblem. Tackorna ska dock alltid ha fri tillgång till ren saltsten.

Tabellen nedan är ett grovhugget rättesnöre för hur mycket en tvillingtacka i gott hull kan behöva extra och hur mycket det då totalt går åt så du lättare kan beställa hem rätt mängd.
Tackor som bara bär på ett foster behöver 30 % mindre och de med trillningar 30 % mer.

Grovfoderkvalitet Veckor innan lamning Totalt (kg)
10-9 8-7 6-5 4-3 2-1
Utmärkt      0.1 0.4 0.6 15
God   0.1 0.3 0.5 0.7 20
Ok   0.1 0.4 0.6 0.8 25
Dålig 0.1 0.3 0.6 0.8 1.0 40

Detta var en fri översättning av Michael Gottsteins nyhetsbrev som du kan läsa i sin helhet här.
Text: Emma Rosenmüller.