Tacka som spyr

Här kan du diskutera allt som har med djurhälsovård att göra; sjukdomar och förebyggande. Kom i håg att alltid vända dig till en veterinär om djuren är sjuka, forumet är i första hand ett komplement.

Tacka som spyr

Inläggav Katarina 24 februari 2010, 17:13

En av våra tackor, två år gammal, har börjat spy. Hon har svårt att stå, tempen är okej. Hon har inte fått någon annan mat än den andra tackorna och har bra hull. Hon kan inte ha hittat något annat att äta i hagen då det ligger en halv meter snö. Är det någon som har erfarenhet av tacka som börjar spy?
Katarina

Re: Tacka som spyr

Inläggav Emma 26 februari 2010, 08:18

Jag har bara sett en tacka kräkas en gång och blev ju ganska förvånad. Men jag har för mig att hon inte gjorde det fler gånger vad jag såg och att det hela avskrevs som "hon kanske hade satt något i halsen el dyl".

Om du inte redan har gjort det så är det nog bäst att rådfråga veterinär om hon har svårt att gå. Speciellt om hon ska ha lamm eftersom det kan vara flera saker inblandade som t ex kalkbrist.

Hoppas hon mår bättre idag?!
Användarvisningsbild
Emma

Inläggav Katarina 26 februari 2010, 10:08

Tyvärr blev hon inte bättre, endast kortsiktigt.
Veterinären rekommenderade glukos efter det drack och åt hon och spydde inte mer. Hon stod även upp men var orolig och ville ut. Trots att hon verkade pigg, ingen temp, åt och drack och fick behålla maten och stod upp (men vilade mycket) så gick hon bort inatt. Suck, det är lika hårt varje gång något sådant händer.
Katarina

Inläggav Emma 26 februari 2010, 10:25

Det var tråkigt att höra. Det är alltid ledsamt när de dör, speciellt om man har återfått lite hopp så tycker jag det känns extra hårt. Jag var själv tvungen att avliva ett lamm igår som bara var en vecka men som hade skadat benet svårt, det var en sorglig eftermiddag och kväll :crying-yellow: Vissa djur fäster man sig mer vid och detta hade gått rakt in i mitt hjärta från födseln.

Vad trodde veterinären att tackans illamående berodde på?
Användarvisningsbild
Emma

Inläggav Katarina 1 mars 2010, 16:16

Veterinären kunde inte säga exakt vad just kräkningarna berodde på. Troligen hade hon blivit nedkyld under natten (vi fann henne liggandes på sidan tidigt på morgonen) och blev dålig pga utmattning.
Tråkigt med ditt lamm. Det är underbart med djur i allmänhet och får i synnerhet, men ibland är det bara sorgligt. Men man får ändå se fram emot en ny härlig lamningssäsong :)
Katarina

Återgå till Djurhälsa