Jag skiljer från lammen när de är ca 2 månader (minst 6 veckor-max 10 veckor). Då har de haft tillgång på kraftfoder och ensilage sedan de var bara ett par veckor så de äter annat foder än mjölk.
De som är födda i april går utmärkt att ta ifrån nu men se till att de får kraftfoder eftersom näringen i gräset inte riktigt räcker till för växande lamm på hösten. Om tackorna som har gått med lamm tills nu är det minsta tunna i hullet så behöver de också tillskottsfodras om de ska kunna brunsta. Det kan vara så att du i år inte kan få så många dräktiga tidigt eftersom du är sent ute (om de är lite smala) men då får du bara vara mycket snabbare att ta bort lammen nästa år och ge de tackorna mycket bra bete efter de har sinat.
Man kan absolut ha fler baggar med tackorna!
När man släpper ihop dem ett dygn för att "peppa" igång dem så kan man ha riktigt många baggar för då är de upptagna med tackorna. Men sedan när de går med tackorna för att betäcka så ska man inte ha allt för många för då blir de sysslolösa och kan störa varandra när de betäcker och hålla på och slåss. Jag har haft 3 baggar till ca 120 tackor och det har gått bra. Dessa herrar går tillsammans året runt, kan man säga.
Att bara ha en bagge om man vill ställa om till tidig lamning är mycket svårare; speciellt om både baggen och tackorna är Gotlandsfår. Jag provade det förra året eftersom jag ville veta vem som var far till lammen men det blev pannkaka!
20 lamm i slutet av januari och 80 i februari och då hade de ändå haft tre perioder på sig med början i december... Då hade bara hälften av tackorna lammat
Så i år kör jag två vuxna Gotlandsfår och två ungbaggar som är 50% Leicester och 50 % Gotlandsfår

.