Synkronisera brunst/Gotlandstackor

Här kan du diskutera t ex val av livdjur och vilka strategier man kan ha med aveln eller praktiska frågor kring betäckningen.

Synkronisera brunst/Gotlandstackor

Inläggav AnnaC 4 september 2009, 11:14

Jag skulle vilja ha hjälp att planera hur jag kan synkronisera brunsten på mina Gotlandstackor. Jag har lammat ute nu ett antal år och tänkte gå tillbaka till inomhuslammning igen. Jag vill då kunna planera in lite semester under toppen av lammningen. Jag brukar ha baggsele på baggen, så jag kommer att se när tackorna betäcks.

Om jag vill ha en samlad lammning under första halvan av april, gärna i början av april, hur gör jag då?
1. När plockar jag bort baggen från tackflocken?
2. När släpper jag in honom igen?
3. Hur länge ska de "umgås"?
4. Gör det något om tackorna fortfarande har viss kontakt med baggen efter hans besök? (han står då i en box i fårhuset)
5. När släpper jag ut baggen igen?

Gärna datumsvar :) eftersom jag räknar dåligt!

Tacksam för all hjälp jag kan få!!!

Anna C
AnnaC

Re: Synkronisera brunst/Gotlandstackor

Inläggav Emma 4 september 2009, 13:18

Hej!
Man synkar brunsten på samma sätt oavsett vilken ras man har och så här kan man göra:
1) Ta bort baggen minst 2 månader innan baggsläpp (för din del är det bråttom att ta bort honom om du inte har gjort det!)
2 & 3) Släpp in honom 1 november i ett dygn, gärna trångt i en fålla.
4) Det gör inget om de har kontakt men var säker på att boxen är stark med höga väggar så att han inte kommer ut eller hoppar upp och skadar benen.
5) Den 12 november släpper du ut baggen igen och den 15 november brunstar tackorna och
han får fullt upp :romance-hearteyes: Den 28 november kommer 2:a brunsten och sedan bör de flesta vara betäckta. Baggen kan åter gå på semester.

På detta sätt får du din första lamningstopp den 7 april. Vill du ha den lite tidigare är det bara att tidigarelägga allting ett par dagar.
För att slippa räkna när lammen kommer kan man använda den eminenta tabellen som finns här:
http://www.faravelsforbundet.com/index.php/fakta/lamning/122-beraeknad-lamning

Kom också ihåg att se till att tackorna och baggen är i gott hull när baggen släpps, så att de verkligen är mottagliga. Näringen på betet sjunker ju mycket under hösten.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Emma

Inläggav AnnaC 4 september 2009, 18:22

Supermycket tack för snabbt och precist svar!!!
Då är det bästa att jag och hunden sätter iväg efter baggen imorgon :whistle: :whistle: !
AnnaC

Inläggav cia 4 september 2009, 19:13

Ja hade tänkt att försöka få igång brunsten tidigare så de lammar i mars i stället, dvs en månad tidigare. Vad tror ni om mina odds att lyckas? Pälstackorna är väl svårare men det finns ju de som lyckas. Finns det några fler knep att ta till?
cia

Inläggav Emma 4 september 2009, 19:31

Ett bra knep är att ha några villiga tackor av t ex Dorset eller Finull eller korsning där emellan. Man kan dels låta dessa damer träffa baggen/baggarna några veckor innan första baggsläppet så att baggarna vaknar till liv och drar sig till minnes vad de gjorde förra hösten... Vill man inte ha dem betäckta då så ska de inte vara inne hos baggen mer än 1-2 dagar, gärna trångt.

Sen är det ju en fördel om dessa tackor går med de andra tackorna så att de kan hjälpa till att dra igång deras brunst.

Jag har ca 160 tackor varav ca 75 % är Gotlandsfår och resten olika vita korsningar, bl a Leicester, Texel och Dorset och mina tackor lammar dec-feb, lite olika olika år. Oftast är det ett Gotlandsfår som har lammat först tätt följt av någon vit.
Det är verkligen inte omöjligt att få dem att lamma tidigare men det tar ett tag att ställa om en besättning och därför är det oftare fler tomma tackor och lägre fertilitet än det är vid aprillamning. Men jag tror (och hoppas) att om man konsekvent väljer livdjur från de tidigast födda och från de mer fertila så får man så småningom en grupp tackor som trivs med att lamma på vintern.

Oavsett när tackor lammar på året så är det ofta samma individer som lammar tidigt i perioden och samma som är sist och det är de tidiga, "lättstartade" tackorna man rekryterar ifrån.

Pontus Wiman på Gotland har en ren Gotlandsfårbesättning som lammar i januari varje år med gott resultatmen de började hans far ställa om för över 20 år sedan till tidig lamning...så visst går det.

Sen är det mycket viktigt att man har tagit ifrån lammen i tid så att tackorna verkligen har återhämtat sig ordentligt, annars blir det inget bra.
Användarvisningsbild
Emma

Inläggav Emma 4 september 2009, 19:32

AnnaC skrev:Supermycket tack för snabbt och precist svar!!!
Då är det bästa att jag och hunden sätter iväg efter baggen imorgon :whistle: :whistle: !

Run Forrest, run!! :lol:
Användarvisningsbild
Emma

Inläggav cia 7 september 2009, 08:27

Det låter spännande, helt klart värt ett försök. Hur tidigt skiljer du lammen från tackorna för att de ska hinna återhämta sig. Eftersom mina lammat i april i år blir det inte så lång tid mellan avskiljning och baggsläpp. :confusion-waiting:
När man släpper ihop tackor o baggar för att få igång dem, kan man då ha mer än en bagge i flocken samtidigt? Mina avelsbaggar kommer väl överens nu, men vad som händer när tackorna kommer mellan dem vet jag inte. Antingen blir de triggade av varandra och är intensivare på tackorna eller så kommer de bara att slåss med varandra. :violence-duel:
cia

Inläggav Emma 7 september 2009, 08:46

Jag skiljer från lammen när de är ca 2 månader (minst 6 veckor-max 10 veckor). Då har de haft tillgång på kraftfoder och ensilage sedan de var bara ett par veckor så de äter annat foder än mjölk.

De som är födda i april går utmärkt att ta ifrån nu men se till att de får kraftfoder eftersom näringen i gräset inte riktigt räcker till för växande lamm på hösten. Om tackorna som har gått med lamm tills nu är det minsta tunna i hullet så behöver de också tillskottsfodras om de ska kunna brunsta. Det kan vara så att du i år inte kan få så många dräktiga tidigt eftersom du är sent ute (om de är lite smala) men då får du bara vara mycket snabbare att ta bort lammen nästa år och ge de tackorna mycket bra bete efter de har sinat.

Man kan absolut ha fler baggar med tackorna!
När man släpper ihop dem ett dygn för att "peppa" igång dem så kan man ha riktigt många baggar för då är de upptagna med tackorna. Men sedan när de går med tackorna för att betäcka så ska man inte ha allt för många för då blir de sysslolösa och kan störa varandra när de betäcker och hålla på och slåss. Jag har haft 3 baggar till ca 120 tackor och det har gått bra. Dessa herrar går tillsammans året runt, kan man säga.
Att bara ha en bagge om man vill ställa om till tidig lamning är mycket svårare; speciellt om både baggen och tackorna är Gotlandsfår. Jag provade det förra året eftersom jag ville veta vem som var far till lammen men det blev pannkaka!
20 lamm i slutet av januari och 80 i februari och då hade de ändå haft tre perioder på sig med början i december... Då hade bara hälften av tackorna lammat :crying-yellow:
Så i år kör jag två vuxna Gotlandsfår och två ungbaggar som är 50% Leicester och 50 % Gotlandsfår ;) .
Användarvisningsbild
Emma

Inläggav cia 11 mars 2010, 09:21

Nu är jag nyfiken, hur har det gått för er andra med att få tidigare lamning? Jag har lyckats flytta några veckor och det är jag nöjd med i år. Till nästa säsong blir det några vita sällskapsdamer för att lätta upp stämmningen i brunsten. :romance-heartbeating:
cia

Inläggav Emma 5 april 2010, 08:11

Här gick det bra; lamningen började den 7 januari och höll på i 5 veckor. Lamningstoppen var i början av februari.
Jag hade fler tvillingar och trillingar än jag brukar så det var också positivt. En del av trillingarna adopterade jag bort så växer de jämnare. Det är ju så smidigt när de är scannade.

Att ha flera baggar och gärna av flera raser tror jag påverkar mer än om man har några "vita" tackor.
Användarvisningsbild
Emma

Återgå till Avel & Betäckning