västgötaspets för vall?

västgötaspets för vall?

Inläggav valleräng 15 maj 2008, 19:46

Ännu en tråd från frågvise erik:

Har någon erfarenhet av västgötaspets i fårvallningssyfte? omständigheterna gör border collie olämplig.

mvh erik
valleräng

Re: västgötaspets för vall?

Inläggav AnnaC 16 maj 2008, 20:17

Du har en stor osäkerhet om en hund av Västgötaspets kommer att kunna valla, eftersom de inte avlas för vallning längre.
Min erfarenhet av Västgötaspets är att den kan driva rakt fram när den är på samma sida som sin förare. Däremot så är det dålig styrning på dom... Du kan alltså inte dirigera hunden och tala om vart du vill ha djuren.
En Västgötaspets är inte heller en hund som hämtar djuren, eller söker efter djur.

Användningen är alltså begränsad, även om du har tur att få en hund som har intresse för att valla.
AnnaC

Inläggav MonaW 7 juli 2008, 15:05

Det finns ju flera raser som vallar. Jag har en Working Kelpie, en ras som ju är duktig att valla. Den vallar på samma sätt som BC men är inte riktigt lika intensiv utan lite lugnare. Det finns ju även andra mindre raser, om det är det du är ute efter, med vissa vallegenskaper men där gäller samma osäkerhet som med Västgötaspetsen.
MonaW

Inläggav erika 7 juli 2009, 08:50

Det finns de som lyckats att få det att fungera med västgötaspets, så det är inte helt omöjligt. Jag skulle dock inte rekomendera västgöten till fårvallning. Dels för att jag kan inte garantera att mina avkommor har vallanlaget dels för att de är mer lämpade till nötvallning. Har nu hunden vallanlag så går det givetvis att träna upp den. Men jag har märkt att många västgötar vallar med skall och det funkar sådär på får.
Jag använder själv våra västgötar ibland på fåren (om det krisar) med då är de inne vid hantering, ute på stora ytor försöker jag undvika dem då är BC mycket bättre.
erika

Inläggav Hazybabe 22 februari 2010, 14:42

Jag vet inte om västgötaspets är bra på får vallning men har du tankte på welsh Corgi? Där finns många ändra sorts vallhundar. Jag personligt tycker inte att hunden måste kommer från champion vallhundar för att var ett duktigt vallare, måste hunden var arbetes villig och ägaren var bered att träna hunden på lydnad. Jag har träffat hundar som kommer från väldigt bra föräldrar djur som inte ett dug vallsugen och traffat hundar som är champion vallare från föräldrar som har alldrig vallat i sitt liv. Om jag var dig skulle jag köpa den vallnings ras jag tror mest lämpa mig och sen kör hårt med lydnads träning och miljöträning med får.
Lycka till! :)
Hazel.
Hazybabe

Återgå till Vallhundar