text på öronmärken

text på öronmärken

Inläggav lindelamm 18 juli 2011, 12:29

hej

är det någon annan som haft problem med micro-märkena?
glad över att det äntligen kommit ett lättare märke har jag nu märkt 65 lamm med det nya märket, etsat med ppn-nummer och med individnummer skrivet med stallmästarens penna.
nu är lammen fyra månader och texten helt försvunnen.
dessutom har alltfler lamm sår i öronen efter brickorna, antingen i framkanten av örat eller också runt hålet.
i några fall har hålet vidgats så att märkets skänklar klivit igenom och orsakat stora blödande sår och svallkött.
lindelamm

Re: text på öronmärken

Inläggav Aji 22 juli 2011, 20:01

Jag har använt micromärkena i två säsonger till ca 160 lamm utan problem. Jag har bara använt märken med förtryckta nummer och på dem sitter siffrorna kvar bra. Jag blev så glad när det kom ett alternativ till Hortenmärkena, som inte har fungerat lika bra utan haft de problem som du beskriver. :animals-sheep:
Aji

Inläggav Miemeiner1 12 januari 2012, 12:27

Vill bara påminna om att det är ett krav att märkena har stansade nummer. Är de skrivna med egen penna finns risk för att djuren räknas om omärkta av Länsstyrelsen vid en kontroll. Sanktionen för detta kan vara avdrag på olika EU-stöd eftersom man då bryter mot tvärvillkoren.

Min egen erfarenhet är att det är betydligt bättre läsbarhet på de förstansade brickorna, oavsett pennval, och jag rekommenderar definitivt att man använder dem för att underlätta för sig själv på bästa sätt.

När det gäller öronmärken och hål som bildas beror dessa väldigt ofta på de infektioner som djuren får efter att man gjort hålen i öronen. Veterinärerna rekommenderar att djuren hunnit bli tre dagar gamla innan man märker dem, eftersom immunförsvaret inte hunnit komma igång direkt efter födseln. Dessutom är god hygien A och O. Märkena ska hållas rena, och gärna desinficeras innan de sätts i öronen, och ströbädden hållas fräsch. Tidpunkten som man märker djuren på spelar också stor roll. Ju varmare det är, desto fler bakterier finns i omgivningen, och reproduktionen av dessa är betydligt snabbare. Märker man lammen precis innan de släpps på bete är ofta bakteriemängden mycket lägre än när djuren hålls på stall, och öronmärkningen går bättre för dessa djur.

De undersökningar man ser om infektioner i öronen efter märkning är lite nedslående. De visar på att det är vanligare med infektioner än att djuren inte blir infekterade efter öronmärkning. Ibland leder denna infektion till att man måste ta bort märket helt, låta örat läka, och sedan sätta i ett nytt i samma hål. Ibland kan man låta infektionen passera utan åtgärd, eftersom den är av så mild grad att man kan jämföra den med ett mindre skärsår. Skillnaderna är stora. Men generellt brukar större infektioner leda till att hålet i örat blir större och man får öronmärken som glider runt och riskerar att trilla av.
Miemeiner1

Inläggav lindelamm 14 januari 2012, 21:43

För slaktlamm behöver inte individnumret vara etsat utan det duger bra med skrivet nummer. Rekryterna märker vi förstås om med estade brickor. Våra lamm är minst en vecka gamla när de märks i öronen och för finullorna ofta ännu äldre än så eftersom de har så pyttesmå och sladdriga öron.

Hygienen har nog inte varit något problem i vårt fall. Vi har tvättat både brickor och öron noga i samband med märkningen. Vi har inte alls haft samma problem med skavsår och utvidgade hål när vi märkt med gula combi mini. Det är öglan som är så liten så att när örat växer skavs det sönder och det blir en dragkraft i hålet som först irriterar hålet och sedan vidgar det.

Problemen med sår uppstår inte genast utan först när lammen är ett par månader gamla.
lindelamm

Inläggav uengstrom 16 januari 2012, 16:26

Om du sätter märket vid sidan av centrum på örat så finns det plats för örat att växa. Jag har testat micro 2 säsonger, inte minst för priset, men eftersom jag har skinnåtertag blir det i alla fall billigare med Combi då jag med Micro måste märka båda öronen. Jag tycker dessutom att texten blir för liten på Micro så det är svårt att på lite håll se numret när man skall ha tag i en särskild tacka (eller lamm). På mina rekryter kommer jag att köra Combi i ena örat och färgat Micro i det andra så är det dessutom lätt att hålla reda på "årgången". //Ulv
Bild
http://www.engnor.se -- 070- 766 19 00
Användarvisningsbild
uengstrom

Inläggav sia westman 8 februari 2012, 13:29

Måste man inte alltid märka dem i båda öronen?
Sia Westman
sia westman

Inläggav uengstrom 9 februari 2012, 14:22

Alla lamm skall märkas innan dom är 6 måndaer gamla, men om dom stannar på födelsegården fram till slakt, och detta sker innan dom är 12 månader behöver dom bara märkas i ena örat. Blir dom kvar längre får man beställa ett kompletteringsmärke och trycka in i det andra örat.
Bild
http://www.engnor.se -- 070- 766 19 00
Användarvisningsbild
uengstrom

Återgå till Övrigt