Externa nyheter

Lammlever i gräddig sås

Lammlever, eller kanske något annat ur Svenskt Kötts receptbank, till helgen?
Svenskt Kött/Hitta recept »

Fårkött allt mer lönsamt

Det är dags för lunchfordring i fårstallet hemma hos Patrik och Elisabeth Jönsson i Bodafors. De har haft får och lamm länge men förr fanns det också kor på gården och Patrik arbetade som avbytare.
SVT Jönköpingsnytt »

Wales: Kate Humble öppnar upp sin gård för allmänheten

Celebrity broadcaster Kate Humble has revealed that she is working an 18-hour day this spring as a farmer, doing her own version of BBC’s Lambing Live at home.
Wales Online »

Nya Zeeland: Klimatförändringar gynnar och missgynnar

Climatic conditions have impacted on New Zealand livestock producers, with North Island producers benefiting to the detriment of their South Island cousins, the latest economic reports show.
Global Meat News »

Manfårslamm födda i Furuvik

Manfåren brukar vara först ut i parken med att få ungar. Någon gång mellan februari och april brukar ungarna komma.
Gefle Dagblad »

Lamm i Kasamark

Lamm och påsk hör ihop, och traditionen är både väldigt gammal och ganska ny. Följ med hem till fåruppfödarna Östen Jansson och Gunilla Bergh i Kasamark, som inväntar en anstormning av lamm till påsk!
Spira »

Island: Tredje fallet av scrapie-smitta

För tredje gången i år har scrapie-smitta upptäckts bland isländska får. Nu är det gården Víðiholt utanför Varmahlíð på norra Island som drabbats.
Islandsbloggen »

Gårdsmejeri skyndar långsamt

Antalet getter har på sju år fördubblats på svenska gårdar. Victoria Mårtensson-Winberg och Henrik Mårtensson i norra Skåne satsar på egen getost.
ATL Play »

Gårdsträff i Skåne

Hos Sara Rosenius och Henrik Andersson, Farboret utanför Hörby torsdagen den 9:e april klockan 18:00. Gården har cirka 220 tackor som lammar höst, vinter och delvis på våren.
HKScan Agri »

Svenskt lammkött räcker inte till

Mer lammkött behövs, men återväxten bland producenterna är inte tillräcklig berättar Anna Törnfelt.
SVT Östnytt »

Trollhättebo får 48 000 efter vargattack

En man i Trollhättan får nära 48 000 kronor i ersättning från länsstyrelsen efter att en varg ska ha skadat hans djur.
SR P4 Väst »

Fårfarmare överklagar djurplågeridom

En fårfarmare i Älvdalen som dömts till dagsböter för vanvård av elva getter överklagar till hovrätten.
ATL »

Två lamm stulna från ladugård

Två lamm stals under natten till måndagen från en ladugård i Uddared utanför Laholm. Det var andra stölden det här året, och fjärde totalt.
Hallands Nyheter »

Årets lantbruksföretag

Karolina och Claes Schneider på Berga gård norr om Fjugesta kan numera titulera sig Årets lantbruksföretag i Örebro län. De bedriver växtodling, äggproduktion, fårproduktion, linoljeproduktion m.m.
Nerikes Allehanda »

Storbritannien: NSA kommer att motarbeta återintroduktion av lodjur

Following the announcement of plans to release lynx into the UK countryside, the National Sheep Association (NSA) has contacted Natural England and a leading UK peer to voice its opposition.
National Sheep Association »

Externa nyheter

Ny bok om stängsling mot stora rovdjur

På uppdrag av Svenska Fåravelsförbundet har Viltskadecente...

Nytt nummer till fårhälsovården

Svenska Djurhälsovården får nya telefonnummer runt 11 okto...

Dagbok från Ervalla

Vad innebär ett stort rovdjursangrepp när man lever av att fö...

NYTT PÅ FORUMET
Skinn & ull:

• Re: Vill starta spinneri i Stockholm!
    Hej! Hur gick det med detta? Låter nämligen...
    - anneliee
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Jönköpings Fåravelsförening

På gång i föreningen

Kurs i hemslakt i september

Kursen bygger på Jägarförbundets viltundersökarkurs kompletterad med kunskap om sjuka djur samt hur skinn som ska beredas hanteras.

Kursledare Lasse Bengtsson Viltskolan.

Studieresa till Italien

Föreningen planerar en studieresa till Italien andra veckan i oktober. Genom att föreningen subventionerar resan räknar vi med att hamna strax under 10.000:- för resan. Resan anpassas så att den klassas som avdragsgill studieresa.

För att gå vidare måste vi ha din intresseanmälan så snart som möjligt. Hör av dig till Anders – 036-34 62 01 eller Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den .

*********************************************

Rovdjursalert – information via SMS

Nu kan du via länsstyrelsen få information om när det finns rovdjur i närheten. Anmäl dig via länsstyrelsens web-sida.

Vi finns nu på Facebook – Jönköpings läns Fåravelsförening. Där hittar du information av olika aktiviteter i vår förening och kan diskutera olika frågor.

Tvärvillkor

Missar när det gäller djur- och miljöskydd kan ge stora tvärvillkorsavdrag på ditt EU-stöd. Fram till början av mars har du möjlighet att via Hushållningssällskapet få en genomgång av de tvärvillkorsregler som är aktuella i din verksamhet.

Kontakta Birgit Fag, 036-398881.

Snabbare information om vad som händer i föreningen

Återigen vill vi vädja till dig att skicka in din e-post adress. Brevutskick är dyrt och tar tid att producera och skicka. Via e-post kan du snabbt få information kring vad som är på gång i föreningen. Skicka din e-postadress till Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den .

*********************************************

Styrelse 2014