Externa nyheter

Friande djurplågeridom överklagas

Kvinnan friades från att ha utsatt sina lamm för vanvård. Nu går åklagaren vidare till hovrätten.
ATL »

Nyhetsbrevet Vittring

Denna månads Vittring bland annat om regeringens åtgärder för vargförvaltning, vargkommitén och licensjakten på varg.
Rovdjurscentret De 5 Stora »

Fårfesten förväntas locka 8 000

Räkna med att det blir mycket folk i Kil under den kommande helgen, det är dags för årets Fårfest. Ett arrangemang som man räknar med ska locka över 8 000 besökare.
Värmlands Folkblad »

Storbritannien: Lovande studie om alternativa proteinkällor

UK-produced soya substitutes can be an effective source of protein for pregnant ewes and their lambs, a new study has revealed.
Daily Post »

Storbritannien: Stort sug efter kunskaper i elktronisk id-märkning

A sheep EID drop-in day at Skipton Auction Mart proved a runaway success, as farmers and their families from across the region turned out in their hundreds to learn all they needed to know about EID.
Stackyard »

Nya Zeeland: Nästan hundratusen för southdown-bagge

Southland farmers Todd and Fleur Anderson sold a southdown ram for $15,000 at their on-farm auction earlier this month.
NZ Farmer »

Storbritannien: Hyr ett får, sticka en tröja och gör en god gärning

A project set-up by Meadow Farm, near Wellington, has been launched to raise money for the Teenage Cancer Trust and brain injury charity Headway.
The West Country »

120 lyssnande öron bra terapi

Heltidsarbetande Lena Jakobsson har en hobby man kan tro är hennes jobb. Hon sköter 60 fårtackor, har veckor med sju lamningar på en dag och kör själv lammen till slakt.
Lokaltidningen Ystad »

Storbritannien: Sparar pengar och förbättrar jorden genom att ersätta kraftfoder med grönfoder

“We use forage crops to finish a lot of our own lambs from late summer through until May the following year. And when our in-lamb ewes come home after wintering away they go on to swedes.”
Farmer Weekly »

Irland: €10,000 i potten för kampanj mot livdjursstölder

Jointly organised by Crimestoppers, the Irish Farmers Association and an Garda Síochána, the campaign is calling on members of the public and the farming community with information.
Donegal Now »

Man får ersättning efter vargattack

Länsstyrelsen ger ersättning till en man från Leksand vars får blivit utsatta för rovdjursangrepp.
SR P4 Dalarna »

Ytterligare tio miljoner behövs för projektet Rädda Burgsviken

Jan Larsson som är en av dem som driver projektet säger att man lärt sig hur man får bort vassen och återfår betesmarker med lamm och nötkreatur.
SR P4 Gotland »

10 tips - så kan du arbeta smartare på gården

Lean kan beskrivas som sunt förnuft på ett strukturerat vis. Mycket handlar om att bli en duktig problemlösare samt att förenkla och förtydliga så att det blir lätt att göra rätt.
Jordbruksaktuellt »

Ica tar in mer kött från Skottland

I och med ett nytt samarbete kommer nöt- och lammkött från Skottland att ligga centralt på Icas distributionslager. Tidigare har det skotska köttet sålts i enskilda Ica-butiker runt om i landet.
Jordbruksaktuellt »

Ostfestivalen för andra gången på Nordiska museet 13-15/2 2015

Fokus för festivalen ligger på den svenska osten – smaken, mjölken, fäbodkultur, osttillverkning, osthandel, ost i kombination med drycker, bröd och tillbehör, hemmaystning mm.
Mynewsdesk/Nordiska Museet »

Externa nyheter

Ny bok om stängsling mot stora rovdjur

På uppdrag av Svenska Fåravelsförbundet har Viltskadecente...

Nytt nummer till fårhälsovården

Svenska Djurhälsovården får nya telefonnummer runt 11 okto...

Dagbok från Ervalla

Vad innebär ett stort rovdjursangrepp när man lever av att fö...

NYTT PÅ FORUMET
Djurhälsa:

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Jönköpings Fåravelsförening

Årsmöte

Lördagen den 7 mars kl. 16.00 på Viredaholm

Nu är det åter dags för årsmöte och i år fyller vår förening 50 år! Platsen blir Viredaholm mellan Huskvarna och Aneby.

Årsmötet startar kl. 16.00 med fika och sedan följer årsmötesförhandlingar och en tillbakablick på de gångna femtio åren. Därefter blir det middag och som vanligt bjuder föreningen på maten.

Ge gärna förslag på en motion till Fåravelsförbundets stämma i maj.

Eftersom vi beställer maten vill vi att du anmäler dig senast söndag den 1 mars till Sven Fridell 070-495 44 65 eller till Elisabeth 0380-376025 eller Anders, Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den .

Välkomna!

På gång i föreningen

Fårfesten i Kil, 27 – 28 februari

Fårfesten i Kil har utvecklats till Sveriges största återkommande fårarrangemang. Läs mer: http://www.farfestikil.com/ Massor med utställare och intressanta föredrag och seminarier. Vi åker från Värnamo 06.00 på lördag och är tillbaka söndag eftermiddag. Föreningen subven-tionerar aktiviteten men du betalar 400:- inklusive resa och övernattning.

Mer information och anmälan senast 18/2 till Gunborg Bringevik, 073-937 25 88.

Kurs i hemslakt

Lördagen den 21/2 hos Lars Dittmer Ryssadalen Hestra

Kursen bygger på Jägareförbundets viltundersökarkurs kompletterad med kunskap om sjuka djur samt hantering av skinn som skall beredas. De deltagare som har jägarexamen och så önskar kan bli registrerade viltundersökare efter ett avslutande prov.

Kursledare: Lasse Bengtsson, Viltskolan.
Anmälan och mer information senast onsdag den 18/2: Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den    alternativt 070 575 12 78. Max 15 deltagare - så först till kvarn!   Kursavgift: Medlemmar sponsras av föreningen.  Kaffe, lunch och kvällsmacka serveras.

Rovdjursalert – information via SMS

Nu kan du via länsstyrelsen få information om när det finns rovdjur i närheten. Anmäl dig via länsstyrelsens web-sida.

Vi finns nu på Facebook – Jönköpings läns Fåravelsförening. Där hittar du information av olika aktiviteter i vår förening och kan diskutera olika frågor.

Tvärvillkor

Missar när det gäller djur- och miljöskydd kan ge stora tvärvillkorsavdrag på ditt EU-stöd. Fram till början av mars har du möjlighet att via Hushållningssällskapet få en genomgång av de tvärvillkorsregler som är aktuella i din verksamhet.

Kontakta Birgit Fag, 036-398881.

Studieresa till Italien

Föreningen planerar en studieresa till Italien andra veckan i oktober. Genom att föreningen subventionerar resan räknar vi med att hamna strax under 10.000:- för resan. Resan anpassas så att den klassas som avdragsgill studieresa.

För att gå vidare måste vi ha din intresseanmälan så snart som möjligt. Hör av dig till Anders – 036-34 62 01 eller Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den .

Snabbare information om vad som händer i föreningen

Återigen vill vi vädja till dig att skicka in din e-post adress. Brevutskick är dyrt och tar tid att producera och skicka. Via e-post kan du snabbt få information kring vad som är på gång i föreningen. Skicka din e-postadress till Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den .

*********************************************

Styrelse 2014