Externa nyheter

Ersätts för lo-dödat lamm

En person i Nora har fått pengar beviljade från Länsstyrelsen. Det handlar om 1500 kronor i ersättning för att ett lamm dödats av ett lodjur.
Nerikes Allehanda »

Bullarevargens öde avgörs inom kort

Ett beslut om skyddsjakt på vargen som härjar i Bullaren kan komma inom kort. Men först vill länsstyrelsen veta mer om hur fårhagarna har varit stängslade och om det är en invandrad varg.
Bohusläningen »

Australien: Marknadens smak för kött ökar stölder

Farmers across the country are enjoying the spoils of a thriving beef and sheep market, but they are not the only ones taking advantage of the high prices — police say livestock theft is on the rise.
ABC Radio Australia »

Bonden tar över stan

Bilarna ska väck för att ersättas av kor, får, bönder - och förhoppningsvis massor av besökare. På lördag är det åter igen dags för en långvarig tradition i Ljungby centrum; Bonden i stan.
Smålänningen »

Sagan blir till verklighet på ullfestival i Sparreholm

Båvens spinnhus slår till med Ullfestival på lördag – i år för femte gången.
Ekuriren »

Nya Zeeland: Nya investeringar i fårmjölk

The Government has joined with private enterprise to inject $31.4 million into the growing sheep milk industry.
NZ Farmer »

Australien: Nu ska får i Victoria-regionen märkas

The millions of sheep born in Victoria each year must be fitted with electronic ear tags, under a major overhaul of livestock traceability systems to be introduced from 1 January 2017.
The Age »

Stort sug efter ekokött

Efterfrågan på ekologisk mat ökar stadigt. Men trots att bönderna får bra betalt står produktionen av ekologiskt kött och stampar.
Dagens Industri »

Två lösspringande hundar attackerade lamm

Polisen fick vid 08.30-tiden på onsdagsmorgonen ett larm om skadegörelse i Prässebo. Det visade sig i stället handla om en djurattack. Hur allvarligt skadad lammet blev är ännu oklart.
Ttela »

Varg har dödat 37 får utanför Örebro

Länsstyrelsen i Örebro län har nu beslutat om skyddsjakt på varg i Tångeråsa. Vargen har dödat totalt 37 får i angrepp som skett vid tre tillfällen under perioden 11 juni till 22 augusti.
ATL »

Rädsla för fler attacker

Det finns en rädsla för att helgens vargattack på Molstaberg ska följas av fler. Samtidigt fortsätter skyddsjakten.
LT »

Gotlandsfår till nytta och nöje

Det började med tre tackor och en bagge. Bara för att det är trevligt med får och för att stranden vid gården i Kronlund behövde betas av. Nu har Isabelle 11 tackor och 24 lamm, och hennes hobby ...
Arjeplognytt »

Glada lådan - en digital gårdsbutik i Jämtland

Glada Lådan är främst en webbutik där man kan beställa varor från omkring 30 småskaliga matproducenter i Jämtland.
Jordbruksaktuellt »

Här är de nominerade till årets Änglamarkspris

Adam Arnesson föder upp lamm på Jannelunds gård i Mullhyttan är en av fyra nominerade till Änglamarkspriset. Vinnaren får 100 000 kronor samt chansen att sälja sina produkter i Coops butiker.
Omni »

Storbritannien: Uppmuntras att använda datortomografi för avelsurval

A demonstration of Computed Tomography scanning of ram lambs will take place, in order to show how the technology can accurately measure key characteristics to help produce lambs which meet market ...
Farming UK »

Externa nyheter

Rovdjursangrepp 2016

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Handlingsplan Lamm

I mars 2015 tog branscherna initiativ till att skapa en ...

Länsstyrelsen i Stockholm – ta ert ansvar!

Debattartikel undertecknad av Magnus Jönsson (ordf.) och Gudrun Haglun...

NYTT PÅ FORUMET
Foder, Bete & Vall:

• Re: Problem med ensilage
    Det låter som att problemet är att ensilaget...
    - Anna Bergström
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Jönköpings Fåravelsförening

På gång i föreningen

Årsmöte

Lördag den 12 mars klockan 16.00 Hylténs Industrimuseum, Gnosjö

Visning av museet, årsmötesförhandlingar och god mat.
Vår reseledare berättar mer om höstens Rumänienresa.

Hylténs ligger vid Gnosjö kyrka, för karta se Hylténs hemsida.

Anmälan till Sven Fridell 070-495 44 65 eller Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den senast onsdag den 9 mars

Kurs vallproduktion

Vallen och betet är de viktigaste produktionsfaktorerna i lammproduktionen. Ett bra vallfoder och bete är grunden för en ekonomisk produktion. För att få lammen slaktmogna under hösten utan kraftfodertillskott krävs bra åkermarksbeten eller komplettering med exempelvis foderraps. Val av gröda, val av sorter, gödsling, olika metoder för att så in vallen mm. är faktorer som påverkar slutresultatet. Vårens kursserie ger dig ökad kunskap.

• Vall- och betesfröer samt anda grödor lämpliga för bete eller vinterfoder. Gunnar Danielsson, Olssons frö torsdag den 17 mars 18.30.
  • Hur åstadkomma en bra vall - insåningsmetoder, gödsling mm. (Tid och plats bestäms senare)

Nytt EU-stöd – djurvälfärdsersättning

Tisdag 29 mars 18.30 LRFs kontor Jönköping

Inför kommande programperiod finns möjlighet att söka djurvälfärdsersättning – ”tackpeng” på 300:-/ tacka. Men det är en hel del krav som måste vara uppfyllda! Birgit Fag från Hushållningssällskapet håller i kursen och berättar vad som krävs. Du får hjälp att göra din produktionsplan och får med dig underlag hem för den dokumentation som behövs under året. Kostnad 600:- för icke medlemmar och 300:- för medlemmar. Anmälan senast tisdag den 22 mars till Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den

Plats: Norra Sandsjö Bygdegård.

Anmälan senast onsdag 2 mars respektive måndag 14 mars till Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den

Nybörjarkurser

I samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan hålls en nybörjarkurs i Eksjö. Under våren träffas man sex gånger för att lära sig grunderna i fårskötsel. Start 23 mars. Kursledare är Patrik Jönsson 070-628 12 25

Baggauktion

Lördag den 17 september på Riddersberg, Tenhult

Boka in höstens baggauktion, som den här gången blir lite tidigare än vanligt.

*********************************************

Rovdjursalert – information via SMS

Nu kan du via länsstyrelsen få information om när det finns rovdjur i närheten. Anmäl dig via länsstyrelsens web-sida.

Vi finns nu på Facebook – Jönköpings läns Fåravelsförening. Där hittar du information av olika aktiviteter i vår förening och kan diskutera olika frågor.

Snabbare information om vad som händer i föreningen

Återigen vill vi vädja till dig att skicka in din e-post adress. Brevutskick är dyrt och tar tid att producera och skicka. Via e-post kan du snabbt få information kring vad som är på gång i föreningen. Skicka din e-postadress till Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den .

*********************************************

Styrelse 2015