Externa nyheter

KRÖNIKA - Tackor tackar inte tacksamt

Ibland misstänker jag, rent av är övertygad om, att jag bara är en höbalsbärare för mina djur.
Jordbruksaktuellt »

Att vara fårbonde är hårt ensamarbete fyllt av kärlek

Fårbonden Kerstin Persson i Raftälven i Föllingetrakten har en fårbesättning på 200 tackor. Hon har nu en intensiv månad med lamningar och har snart runt 350 lammungar på sin gård.
SR P4 Jämtland »

Unga fårbönder i Lövsele får pris

De unga lantbrukarna Regina Olofsson och Oskar Rönngren som driver Bergåkersgården i Lövsele utses på lördag till årets ungdomsföretagare.
Norran »

Smittorisk stänger Barnens Zoo

Veterinären misstänker att hudförändringarna kan bero ett smittsamt muneksem - ORF - som kan smitta från båda håll, människa till djur och tvärtom.
Göteborgs-Posten »

NA får tacka lamm för tv-tittarna

Ett reportage till papperstidningen om att lammningssäsongen är i full gång blev till en flera timmar lång tv-sändning.
Medievarlden »

Här är NA-lammen - födda i direktsändning

NA-tv sände direkt från Jannelunds Gård i Mullhyttan där tackorna just nu lammar för fullt.
Nerikes Allehanda »

De hittar kunder via sociala medier

Anna och Stephen Lynams företagsidé är att samordna marknadsföringen för småskaliga lantbruk som säljer direkt till konsumenter.
ATL »

Hon kämpar på - trots åtta rovdjursattacker

Trots rovdjursstängsel och fårhagarna strax intill gården har Anette Back Olsson från Lekvattnet förlorat hela sin trygghet och ett stort antal värmländska skogsfår till vargen.

Danmark: Mindre krångel för gårdsbutiker

Ett nytt livsmedelsavtal ska underlätta tillvaron för danska gårdsbutiker.

Australien: Femårsplan snart klar

Sheep producers will see their future mapped out for the next five years with the release of the industry’s draft strategic plan next month.
Weekly Times Now »

Amerikanskt lammrekord?

A polypay ewe on a Minnesota ranch gave birth to octuplets. Travis and Jeanine Fowler said most polypay sheep give birth to one to three lambs at a time, but this one gave birth to a litter of eight.
American Sheep Industry Association »

Öppen gård ska bli en tradition

”Öppen gård” på Nedanbäck hade premiär i fjol våras – och nu vill den aktiva bondefamiljen Persson göra detta till en tradition som kan bli årligen återkommande.
Norra Skåne »

Paratuberkolos i Norge

Det var i februar at Veterinærinstituttet meldte sterk mistanke om paratuberkolose hos en alpakka i Hordaland. Nå er mistanken bekreftet, melder Mattilsynet.
Bondebladet »

Storbritannien: Felmärkt lammkött

Supermarket giant Asda has apologised after lamb labelled as being from the UK in a Scottish Borders store turned out to be from New Zealand.
BBC News »

Storbritannien: Råd för att förebygga coccidios

“Farmers need to build a complete picture of the disease risk on their farms,” says Fiona Lovatt, independent sheep consultant.
Farmers Weekly »

Externa nyheter

Ny bok om stängsling mot stora rovdjur

På uppdrag av Svenska Fåravelsförbundet har Viltskadecente...

Nytt nummer till fårhälsovården

Svenska Djurhälsovården får nya telefonnummer runt 11 okto...

Dagbok från Ervalla

Vad innebär ett stort rovdjursangrepp när man lever av att fö...

NYTT PÅ FORUMET
Lamning:

• Easy Farming
    Hur får man bäst avelstackor på flera...
    - HåkanStensson
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Jönköpings Fåravelsförening

På gång i föreningen

Kurs i hemslakt i september

Kursen bygger på Jägarförbundets viltundersökarkurs kompletterad med kunskap om sjuka djur samt hur skinn som ska beredas hanteras.

Kursledare Lasse Bengtsson Viltskolan.

Studieresa till Italien

Föreningen planerar en studieresa till Italien andra veckan i oktober. Genom att föreningen subventionerar resan räknar vi med att hamna strax under 10.000:- för resan. Resan anpassas så att den klassas som avdragsgill studieresa.

För att gå vidare måste vi ha din intresseanmälan så snart som möjligt. Hör av dig till Anders – 036-34 62 01 eller Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den .

*********************************************

Rovdjursalert – information via SMS

Nu kan du via länsstyrelsen få information om när det finns rovdjur i närheten. Anmäl dig via länsstyrelsens web-sida.

Vi finns nu på Facebook – Jönköpings läns Fåravelsförening. Där hittar du information av olika aktiviteter i vår förening och kan diskutera olika frågor.

Tvärvillkor

Missar när det gäller djur- och miljöskydd kan ge stora tvärvillkorsavdrag på ditt EU-stöd. Fram till början av mars har du möjlighet att via Hushållningssällskapet få en genomgång av de tvärvillkorsregler som är aktuella i din verksamhet.

Kontakta Birgit Fag, 036-398881.

Snabbare information om vad som händer i föreningen

Återigen vill vi vädja till dig att skicka in din e-post adress. Brevutskick är dyrt och tar tid att producera och skicka. Via e-post kan du snabbt få information kring vad som är på gång i föreningen. Skicka din e-postadress till Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den .

*********************************************

Styrelse 2014