Externa nyheter

Finland: "Det gäller att besöka fåren oftare"

13 döda får hittades vid Kyrksjön i Kisko i Salo tidigare under veckan. De har troligtvis dödats av vargflocken som rör sig i ett stort område mellan Raseborg och Salo.
Svenska YLE »

Avråds från att söka skyddsjakt

Knappt en vecka har gått sedan en varg hade ihjäl flera får i uppfödaren Kristina Ördes hage. Men hon avråds från att ansöka om skyddsjakt.
Uppsala Nya Tidning »

Förre ägaren till lammgård åtalas för djurbrott

Åtal har nu väckts mot en av de tidigare ägarna till Skymnings gård i Fleringe, för misstanke om brott mot djurskyddslagen.
SR P4 Gotland »

Fårägare får 7 400 i skadestånd

En fårägare i Västanby som fått tre djur dödade av varg får 7 400 kronor i skadestånd av staten.
Nerikes Allehanda »

Priset på jordbruksmark har stigit

Det genomsnittliga priset på åkermark har stigit med omkring 10 procent mellan 2011 och 2014. Under samma period har priset på betesmark stigit med omkring 20 procent, enligt statistik från SJV.
SJV »

Superkockarna ska göra upp i tävling

Vinnaren representerar landet i EM, och har siktet inställt på VM i Lyon. Den huvudråvara de tävlande har att arbeta med är svenskt lamm levererad av Svenskt Kött från Norrby Gård.
Besöksliv »

Klädkedjan: ”Något gott kan komma ur det här”

Bilderna på får som plågas i Argentina får svenska friluftsklädkedjan Naturkompaniet att reagera. Nu kräver företaget att deras leverantörer spårar ullråvaran.
SVT Nyheter »

Australien: Feedlot-lamm kan få högre innehåll av omega-3 via olja

Boosting the heart smart properties of lamb may be as simple as supplementing the animal's diet with a small amount of canola or rice bran oil, according to Tasmanian researchers.
The Land »

Storbritannien: Slakterier uppmanas vara upmärksamma

Police are warning about the theft of 16 lambs whose meat could be poisonous if it enters the food chain.
Farmers Weekly »

Nya Zeeland: Halvvägs för 2015 Sheepmeat and Beef Referendum

“At this midpoint we’ve seen over 600 farmers turn out to talk to us and hear what their organisation is planning in the next six year levy cycle."
Scoop »

Nya Zeeland: Bra lamningsväder

Warm, dry weather conditions in Marlborough may be slowing grass growth but it is helping lambing on farms around the region, say farmers.
NZ Farmer »

Brunsbergs Herrgård satsar på ekologiska får

Efter tio år på Brunsbergs Herrgård börjar nu bitarna att falla på plats för Karin Kalteren Busink. Nu blir det ekologiskt lantbruk för hela slanten, med hyrbara får som huvudattraktion.
Nya Wermlands-Tidningen »

Ursprungsmärkning viktig - men dyr

Konsumenter efterfrågar ursprungsmärkning. Men att märka alla produkter med vilken gård de kommer ifrån är inte aktuellt, enligt vd:n för KLS Ugglarps.
ATL »

Varg misstänks för tidigare attack

Det var tidigare i veckan som en bagge återfanns död i Vassunda vid Berga gård. Baggen hade varit försvunnen från ägarens hage några dagar, men upphittades ute på en åker av en granne.
UNT »

Får stulna efter flytt

22 stycken värmländska skogsfår har stulits från en gård i Vårgårda. "Det är hela vår inkomst", säger fårbonden.
ATL »

Externa nyheter

Rovdjursangrepp betessäsongen 2015

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Välkomna till Svenska Fåravelsförbundets stämma oc...

Ny bok om stängsling mot stora rovdjur

På uppdrag av Svenska Fåravelsförbundet har Viltskadecente...

NYTT PÅ FORUMET
Övrigt:

• Re: Grundkurs
    Hej! Ta kontakt med distriktsföreningen....
    - Anna Bergström
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Jönköpings Fåravelsförening

På gång i föreningen

Gårdsbesök – Rovdjursvaka

Torsdag 3 september 18.30

Runt om i landet genomförs denna kväll en manifestation – en ”rovdjursvaka” för en rovdjurspolitik som gör det möjligt att ha få på bete och för att den rovdjurspolitik som antogs hösten 2013 ska fortsätta att gälla. Vi genom denna aktivitet i form av ett gårdsbesök hos Elisabet och Patrik i Högagärde Bodafors. Här finns en besättning med ett hundratal tackor av olika raser och en nybyggd gårdsbutik för skinn, ull och köttförsäljning.

Föreningen bjuder på grillat.

Väg 128 Sävsjö – Stensjön. Kör av mot Grimstorp och efter 200 meter mot Högagärde.

Kurs fårklippning

Lördag 19 september 09.30 – 15.30

Patrik Jönsson och Hans-Olov Fong som båda klipper får professionellt lär dig hur man klipper ett får, djur- och ullhantering, materialtips och tips på hjälpmedel.

Kursen kostnadsfri för medlemmar.

Anmälan till Patrik 070-628 12 25 eller Hans-Olov 070-545 05 88

Kurs i hemslakt

Lördagen den 19 september 9.00–19.00 hos Lars Dittmer Ryssadalen Hestra

• Hur slaktar man hemma på ett säkert sätt?
  • Hur saltar och tar man hand om skinnen? (Tranås Skinnberedning deltar)

Kursen bygger på Jägareförbundets viltundersökarkurs kompletterad med kunskap om sjuka djur samt hantering av skinn som skall beredas.

De deltagare som har jägarexamen och så önskar kan bli registrerade viltundersökare efter ett avslutande prov.

Kursen hålls på Ryssadalen, Hestra. Mer detaljerad färdbeskrivning vid anmälan.

Kursledare: Lasse Bengtsson, Viltskolan.
Kursavgift: Ingen kursavgift men man betalar för maten, fika vid ankomst, lunch, kvällsmacka, och för kurslitteratur. Kurslittertur skickas vid anmälan. Max 15 deltagare - så först till kvarn.

Se inbjudan (pdf) ››

Nybörjarkurs

Nässjö med start den 21 september

I samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan hålls en nybörjarkurs i Nässjö. Under hösten träffas man sex gånger för att lära sig grunderna i fårskötsel.

Kursledare är Patrik Jönsson. Mer information från Patrik 070-628 12 25

Baggauktion

Lördag den 26 september på Riddersberg, Tenhult

För femtionde gången håller föreningen baggauktion. Här hittar du landets bästa pälsbaggar. Som vanligt deltar också flera företag som säljer inredning, foder mm.

Vi behöver fler personer som kan hjälpa till under auktionen! Hör av dig till Anders 0709-468119

Information om anmälan samt anmälningsblankett här ››

Elmia Lantbruk

21 – 24 oktober

Elmia lantbruk har i år inriktning på djur och inomgårdsutrustning. som vanligt hålls SM i Fårklippning under mässan och som vanligt behövs personal som kan hjälpa till med tidtagning, ullhantering mm.

Du får givetvis gratis entré som gäller för alla mässdagarna. Intresserad – anmäl dig direkt till Maria Edman 0321-632 63 alt 072-706 82 62.

Välkomna!

Studieresa till Italien

Inställd

Tyvärr måste vi ställa in studieresan till Italien. Vi gör ett nytt försök nästa år.

*********************************************

Rovdjursalert – information via SMS

Nu kan du via länsstyrelsen få information om när det finns rovdjur i närheten. Anmäl dig via länsstyrelsens web-sida.

Vi finns nu på Facebook – Jönköpings läns Fåravelsförening. Där hittar du information av olika aktiviteter i vår förening och kan diskutera olika frågor.

Snabbare information om vad som händer i föreningen

Återigen vill vi vädja till dig att skicka in din e-post adress. Brevutskick är dyrt och tar tid att producera och skicka. Via e-post kan du snabbt få information kring vad som är på gång i föreningen. Skicka din e-postadress till Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den .

*********************************************

Styrelse 2015