Externa nyheter

NA-tv: Så ska en fårskock hanteras

De kom från Lund i söder till Luleå i norr – de allra bästa vallhundarna i landet. Den tre dagar långa Agria cup hölls i år på Lekeberga gård nära Lanna.
Nerikes Allehanda »

Lodjuren blir fler

Antalet lodjur i Sverige ökar. Nu finns 1300.
ATL »

Slaktavfall i tanken hos sopåkare

En del av sopbilarna i Göteborgs stad har ersatt den traditionella dieseln som drivmedel med HVO-diesel, Hydrerade vegetabiliska oljor, från slakteriavfall.

Dyr bagge på gotlandsauktion

Den dyraste baggen för dagen på auktionen på Suderbys gård och ridskola i gotska Sjonhem, inbringade 41 000 kronor. Inte rekord, men ändå ett fysiskt praktexemplar.

Landsbygdsfest med lokala matproducenter

De lokala matproducenterna står i fokus i helgen. I år firar Matvandring i Väst 5-års jubileum och för första gången är Kalvhed Får med på festen.
Ttela »

Fårägare blev sjuk - vanvårdade djuren

En fårägare i norra länsdelarna mister samtliga får och lamm - samt en katt - efter beslut av länsstyrelsen.
Fagersta-Posten »

”Koppla ihop produktionsdata och ekonomi”

Gård & Djurhälsan ska jobba för att öka fokus på ekonomi, både i sin rådgivning och för att sprida tankesättet vidare till kunderna. För att uppnå detta ska veterinärer och produktionsrådgivare ...
Jordbruksaktuellt »

Lexby bjöd på lantliv

– Vi vill ge en förståelse för var djuren och kläderna, köttet och grönsakerna kommer i från, säger Kristina.
Partille Tidning »

Året med fåren på Åkemåla

Från lamning och mönstring till hullbedömning och scanning.
Vimmerby Tidning »

Raka får inget klipp - nu bränns ullen

– Efterfrågan är inte så stor så vi eldar upp den, för att vi ska bli av med den, säger fårfarmaren Pernilla Ardholt till P4 Jönköping.
SR P4 Jönköping »

Straffavgifter till EU betalas av lantbruket

I regeringens höständringsbudget för 2016 uppger de att 75 miljoner kronor ska betalas till EU i så kallade straffavgifter. Dessa pengar kommer att dras av från Landsbygdsprogrammet.
Jordbruksaktuellt »

SM ska rädda hantverkstekniker och en svensk skatt

Ull- och spinn-SM genomförs under helgen vid Wålstedts Lantbruk och Textilverkstad i Dala-Floda. – Vi vill sprida kunskap om och uppmärksamma ett värdefullt naturmaterial samt gamla tekniker och ..
Dalademokraten »

Bekräftat: Lodjur rev får

Nu är det bekräftat – två lodjur har dödat flera får i trakterna kring Stegeborg. "Vi har gått ut med varning", säger Mia Kjällander på länsstyrelsen.
Corren »

Hälsingestintan exporterar sitt koncept till Frankrike

Hälsingestintan har fått många internationella förfrågningar och första marknaden att ta till sig konceptet blir Frankrike, vars konsumenter länge har protesterat mot den dåliga djurhållningen inom ..
Hälsingestintan »

Han filmar hagen som inte varit betad på 40 år

– Jag vill visa hur det blir om man gör som Coop säger. Äter man mindre kött så blir det inga djur i våra beteshagar. Det är skillnad på kött och kött och de blandar ihop det ordentligt.
Land.se »

Externa nyheter

Rovdjursangrepp 2016

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Handlingsplan Lamm

I mars 2015 tog branscherna initiativ till att skapa en ...

Länsstyrelsen i Stockholm – ta ert ansvar!

Debattartikel undertecknad av Magnus Jönsson (ordf.) och Gudrun Haglun...

NYTT PÅ FORUMET
Övrigt:

• Re: skoluppgift
    Man brukar säga att fåret har fem ben:...
    - Anna Bergström
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Jönköpings Fåravelsförening

På gång i föreningen

Årsmöte

Lördag den 12 mars klockan 16.00 Hylténs Industrimuseum, Gnosjö

Visning av museet, årsmötesförhandlingar och god mat.
Vår reseledare berättar mer om höstens Rumänienresa.

Hylténs ligger vid Gnosjö kyrka, för karta se Hylténs hemsida.

Anmälan till Sven Fridell 070-495 44 65 eller Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den senast onsdag den 9 mars

Kurs vallproduktion

Vallen och betet är de viktigaste produktionsfaktorerna i lammproduktionen. Ett bra vallfoder och bete är grunden för en ekonomisk produktion. För att få lammen slaktmogna under hösten utan kraftfodertillskott krävs bra åkermarksbeten eller komplettering med exempelvis foderraps. Val av gröda, val av sorter, gödsling, olika metoder för att så in vallen mm. är faktorer som påverkar slutresultatet. Vårens kursserie ger dig ökad kunskap.

• Vall- och betesfröer samt anda grödor lämpliga för bete eller vinterfoder. Gunnar Danielsson, Olssons frö torsdag den 17 mars 18.30.
  • Hur åstadkomma en bra vall - insåningsmetoder, gödsling mm. (Tid och plats bestäms senare)

Nytt EU-stöd – djurvälfärdsersättning

Tisdag 29 mars 18.30 LRFs kontor Jönköping

Inför kommande programperiod finns möjlighet att söka djurvälfärdsersättning – ”tackpeng” på 300:-/ tacka. Men det är en hel del krav som måste vara uppfyllda! Birgit Fag från Hushållningssällskapet håller i kursen och berättar vad som krävs. Du får hjälp att göra din produktionsplan och får med dig underlag hem för den dokumentation som behövs under året. Kostnad 600:- för icke medlemmar och 300:- för medlemmar. Anmälan senast tisdag den 22 mars till Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den

Plats: Norra Sandsjö Bygdegård.

Anmälan senast onsdag 2 mars respektive måndag 14 mars till Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den

Nybörjarkurser

I samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan hålls en nybörjarkurs i Eksjö. Under våren träffas man sex gånger för att lära sig grunderna i fårskötsel. Start 23 mars. Kursledare är Patrik Jönsson 070-628 12 25

Baggauktion

Lördag den 17 september på Riddersberg, Tenhult

Boka in höstens baggauktion, som den här gången blir lite tidigare än vanligt.

*********************************************

Rovdjursalert – information via SMS

Nu kan du via länsstyrelsen få information om när det finns rovdjur i närheten. Anmäl dig via länsstyrelsens web-sida.

Vi finns nu på Facebook – Jönköpings läns Fåravelsförening. Där hittar du information av olika aktiviteter i vår förening och kan diskutera olika frågor.

Snabbare information om vad som händer i föreningen

Återigen vill vi vädja till dig att skicka in din e-post adress. Brevutskick är dyrt och tar tid att producera och skicka. Via e-post kan du snabbt få information kring vad som är på gång i föreningen. Skicka din e-postadress till Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den .

*********************************************

Styrelse 2015