Externa nyheter

Nya Zeeland: Fler kor på fårens bekostnad

Once upon a time there were 20 sheep to every New Zealander. Now it's more like seven. Blame cows, which are bringing home the bacon.
WA Today »

Lamm i toppklass efter 30 års samarbete

– Den här spjutspetsgruppen har lyft hela den svenska lammnäringen, säger Tomas Olsson, ordförande för Sveriges Lammproducenter och en av uppfödarna i Lammgruppen.
Land Lantbruk/Skogsland »

Nya Zeeland: Fårfarm byggd i Saudiarabien misstänks vara en muta

New Zealand's Auditor General has been asked to investigate government spending of 11 million NZD on a sheep farm in Saudi Arabia in what has been labeled a bribe to secure a free trade agreement.
Xinhuanet »

Nya Zeeland: Nytt forum för bönder

Beef + Lamb NZ has launched a new interactive communication tool, “Farmers’ Voice” to provide another way to engage with sheep and beef farmers and provide a forum for them to share information.
Scoop »

Rävar större hot mot lammungar än örn enligt ornitolog

– Havsörn tar ju inte lamm över huvudtaget utan äter mest fisk och sjöfågel, skarvar och gäss så där finns det ingen risk, säger Jim Sundberg. Däremot händer det att kungsörn tar lammungar.
SR P4 Gotland »

Babyboom i fårhagen

Glöm cirkustälten i Undersåker. På bara några veckor ska 600 lamm få födas utomhus på bete i stället för i fårhusen som tidigare år.
SR P4 Jämtland »

Fler äter lammkött men svenska lammuppfödare tvingas lägga ner

Trots att allt fler äter lammkött i Sverige funderar flera uppfödare på att lägga ner verksamheten på grund av dålig lönsamhet.
SR P4 Örebro »

Svenskt kött tummar inte på kriterier

Torbjörn Lithell, som är ordförande för branschorganisationen Svenskt kött, förklarar att ett första steg för den nya breda svenska ursprungsmärkningen har varit att enas om vilka kriterier som ...
Jordbruksaktuellt »

Affärsmässiga lantbrukare får bättre betalt

Lantbrukare som förhandlar med slakterierna kan få ett högre pris för sina slaktdjur, visar en ny rapport från Jordbruksverket.
SJV »

Björnar sätter skräck i Los

Lovisa och Jonas Eihland, bosatta i Karlsberg söder om Los, fick för drygt två veckor sedan björnbesök i fårhuset där en tacka och ett lamm dödades, och blev senare själva utsatta för upprepade ...
Arbetarbladet »

Får vargdödat i Småland

Ett får dödades natten till fredagen av varg i småländska Unnaryd.
Jakt & Jägare »

Wales: Ett krig mellan böbnder och kråkfågel

As each year’s crop of spring lambs emerges, the temptation can be too much for cunning crows and clever corvids that, for the rest of the year, prefer the easy option of carrion and grain.
Daily Post »

Handtvätt viktig efter djurkontakt

Klappa gärna djuren vid besök på lantbruk, djurparker och 4H-gårdar i sommar. Men var noga med att tvätta händerna efteråt - annars riskerar du svår magsjuka.
SR P4 Kronoberg »

Varangrepp på får i Hylte kommun

Under fredagen den 22 maj genomförde Länsstyrelsen en besiktning Hylte kommun och kunde konstatera att en tacka dödats av varg. För er som bor i området finns eposttjänsten Rovdjursalert.
Lst: Rovdjursalert Halland »

TV: Vårmarknad firas med hinderbana för getter

Det är snart dags för Jämtlands läns museums, Jamtli, vårmarknad. Och i reklamen för den är det geten som har huvudrollen.
Land Lantbruk/Skogsland »

Externa nyheter

Ny bok om stängsling mot stora rovdjur

På uppdrag av Svenska Fåravelsförbundet har Viltskadecente...

Nytt nummer till fårhälsovården

Svenska Djurhälsovården får nya telefonnummer runt 11 okto...

Dagbok från Ervalla

Vad innebär ett stort rovdjursangrepp när man lever av att fö...

NYTT PÅ FORUMET
Lamning:

• Easy Farming
    Hur får man bäst avelstackor på flera...
    - HåkanStensson
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Jönköpings Fåravelsförening

På gång i föreningen

Baggauktion för pälsfår i Jönköping hålls i år lördagen den 26 september.

Kurs i hemslakt

Lördagen den 19 september 9.00–19.00 hos Lars Dittmer Ryssadalen Hestra

• Hur slaktar man hemma på ett säkert sätt?
  • Hur saltar och tar man hand om skinnen? (Tranås Skinnberedning deltar.)

Kursen bygger på Jägareförbundets viltundersökarkurs kompletterad med kunskap om sjuka djur samt hantering av skinn som skall beredas.

De deltagare som har jägarexamen och så önskar kan bli registrerade viltundersökare efter ett avslutande prov.

Kursen hålls på Ryssadalen, Hestra. Mer detaljerad färdbeskrivning vid anmälan.

Kursledare: Lasse Bengtsson, Viltskolan.
Kursavgift: 975:- I avgiften ingår fika vid ankomst, lunch, kvällsmacka och kurslitteratur. Kurslittertur skickas vid anmälan. Max 15 deltagare - så först till kvarn.

Se inbjudan (pdf) ››

Studieresa till Italien

6 – 10 oktober 2015

Genom att föreningen subventionerar resan räknar vi med att hamna strax under 10.000:- för resan. Resan anpassas så att den klassas som avdragsgill studieresa.

För mer information och program kontakta Anders Råsberg – 036-34 62 01 eller Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den .

Rovdjursalert – information via SMS

Nu kan du via länsstyrelsen få information om när det finns rovdjur i närheten. Anmäl dig via länsstyrelsens web-sida.

Vi finns nu på Facebook – Jönköpings läns Fåravelsförening. Där hittar du information av olika aktiviteter i vår förening och kan diskutera olika frågor.

Snabbare information om vad som händer i föreningen

Återigen vill vi vädja till dig att skicka in din e-post adress. Brevutskick är dyrt och tar tid att producera och skicka. Via e-post kan du snabbt få information kring vad som är på gång i föreningen. Skicka din e-postadress till Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den .

Styrelse 2014

Anders Råsberg