Externa nyheter

Irland: Håll stödreglerna enkla

The new €25m funding for the sheep sector must not be tied into climate measures like the Beef Data and Genomics Programme, it has been urged.
Independent »

Misstänkt vargattack – fem döda får hittade i hage

Två tackor och tre lamm har hittats döda i en fårhage norr om Mellösa. Länsstyrelsen misstänker vargattack.
Eskilstuna-Kuriren »

Se lammgården i 360 grader

Vad händer bakom ryggen på en lammgård? Ja, kolla in vår video där du kan snurra kameran ett helt varv så får du se!
ATL »

Vargattack mot småländska får

En fårbesättning attackerades i Småland natten mot lördagen. Tre får är döda, tre avlivas och tre saknas.
Jakt & Jägare »

Norge: Politisk enighet om varg

De fire partiene, Ap, KrF, H og Frp, er enige om at bestandsmålet skal være 4–6 ynglinger per år, hvorav tre skal være helnorske ynglinger.
Bondebladet »

Trolig vargattack i Östervåla

Ett lamm har dödats och skadats efter en misstänkt vargattack i Östervåla. Djurägaren uppmanas att hålla sina djur inomhus efter att fått ett lamm dödat och ett skadat.
SVT Uppsala »

Storbritannien: Framgångsrikt samarbete mellan gårdar

A Welsh sheep farm producing tailored replacement ewes featuring Innovis genetics within a traditional stratified system is proving to be a win-win venture for two sheep farming businesses.
Western Telegraph »

Storbirtannien: Fårgård säljes för 1 pund till arbetsduglig bonde

The National Trust is looking for someone to take over a farm on the Great Orme, in North Wales, with the aim of restoring the landscape as a thriving habitat for wildlife.
The Telegraph »

Gårdsträff Lamm i Tidaholm

Imorgon är det gårdsträff i Tidaholm hos Rolf och Ingela Johansson! Gården heter Agnetetorp, Leringen.
HKScan Agri »

Fårägare kräver snabbt beslut om skyddsjakt

Följetongen kring vargarna i Sjundareviret fortsätter. Nu har länsstyrelsen att ta ställning om en begäran om en total skyddsjakt.
Land Lantbruk »

...men antalet lamm minskar

På lördagen är det lammsläpp på Finnbråtens gård i Östra Fågelvik utanför Karlstad. Men branschen har problem och det blir allt färre värmländska lamm och tackor som släpps ut på vårbete.
SVT Värmland »

EU-parlamentet vill se lag på ursprungsmärkning

En obligatorisk ursprungsmärkning på mjölk och kött, det vill EU-parlamentet ha. I en resolution som antogs förra veckan visar de återigen sitt stöd för att ursprung ska bli lag.
Jordbruksaktuellt »

Lodjursangreppen fortsätter i Sjuhäradsbygden

I helgen angrep lodjur får utanför Svenljunga. Ett lamm dödades i attacken.
Jaktjournalen »

Köttindustrin skapar snabbspår för nyanlända

Livsmedelsbranschen har fått omkring 1 miljon kronor för att arbeta vidare med ett snabbspår som syftar till att ge nyanlända jobb som styckare och slaktare.
Land Lantbruk »

USA: Säljer kvalitetskött i automat för att kunna erbjuda lägre pris

Fourth generation butcher Joshua Applestone's company is rolling out a series of coin-operated automatic vending machines to stock boutique quality grass-fed meats.
ABC Rural »

Externa nyheter

Rovdjursangrepp 2016

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Handlingsplan Lamm

I mars 2015 tog branscherna initiativ till att skapa en ...

Länsstyrelsen i Stockholm – ta ert ansvar!

Debattartikel undertecknad av Magnus Jönsson (ordf.) och Gudrun Haglun...

Rovdjursangrepp betessäsongen 2015

Det här ska inte betraktas som en fullständig sammanställning &o...

Välkomna till Svenska Fåravelsförbundets stämma oc...

NYTT PÅ FORUMET
Foder, Bete & Vall:

• Re: Problem med ensilage
    Det låter som att problemet är att ensilaget...
    - Anna Bergström
  • Gå till forumet

SENASTE ANNONSEN PÅ ANNONSTORGET:

Jönköpings Fåravelsförening

På gång i föreningen

Årsmöte

Lördag den 12 mars klockan 16.00 Hylténs Industrimuseum, Gnosjö

Visning av museet, årsmötesförhandlingar och god mat.
Vår reseledare berättar mer om höstens Rumänienresa.

Hylténs ligger vid Gnosjö kyrka, för karta se Hylténs hemsida.

Anmälan till Sven Fridell 070-495 44 65 eller Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den senast onsdag den 9 mars

Kurs vallproduktion

Vallen och betet är de viktigaste produktionsfaktorerna i lammproduktionen. Ett bra vallfoder och bete är grunden för en ekonomisk produktion. För att få lammen slaktmogna under hösten utan kraftfodertillskott krävs bra åkermarksbeten eller komplettering med exempelvis foderraps. Val av gröda, val av sorter, gödsling, olika metoder för att så in vallen mm. är faktorer som påverkar slutresultatet. Vårens kursserie ger dig ökad kunskap.

• Vall- och betesfröer samt anda grödor lämpliga för bete eller vinterfoder. Gunnar Danielsson, Olssons frö torsdag den 17 mars 18.30.
  • Hur åstadkomma en bra vall - insåningsmetoder, gödsling mm. (Tid och plats bestäms senare)

Nytt EU-stöd – djurvälfärdsersättning

Tisdag 29 mars 18.30 LRFs kontor Jönköping

Inför kommande programperiod finns möjlighet att söka djurvälfärdsersättning – ”tackpeng” på 300:-/ tacka. Men det är en hel del krav som måste vara uppfyllda! Birgit Fag från Hushållningssällskapet håller i kursen och berättar vad som krävs. Du får hjälp att göra din produktionsplan och får med dig underlag hem för den dokumentation som behövs under året. Kostnad 600:- för icke medlemmar och 300:- för medlemmar. Anmälan senast tisdag den 22 mars till Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den

Plats: Norra Sandsjö Bygdegård.

Anmälan senast onsdag 2 mars respektive måndag 14 mars till Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den

Nybörjarkurser

I samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan hålls en nybörjarkurs i Eksjö. Under våren träffas man sex gånger för att lära sig grunderna i fårskötsel. Start 23 mars. Kursledare är Patrik Jönsson 070-628 12 25

Baggauktion

Lördag den 17 september på Riddersberg, Tenhult

Boka in höstens baggauktion, som den här gången blir lite tidigare än vanligt.

*********************************************

Rovdjursalert – information via SMS

Nu kan du via länsstyrelsen få information om när det finns rovdjur i närheten. Anmäl dig via länsstyrelsens web-sida.

Vi finns nu på Facebook – Jönköpings läns Fåravelsförening. Där hittar du information av olika aktiviteter i vår förening och kan diskutera olika frågor.

Snabbare information om vad som händer i föreningen

Återigen vill vi vädja till dig att skicka in din e-post adress. Brevutskick är dyrt och tar tid att producera och skicka. Via e-post kan du snabbt få information kring vad som är på gång i föreningen. Skicka din e-postadress till Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den .

*********************************************

Styrelse 2015